Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2008

Μια ματιά


Απαντώντας σε κάποιο σχόλιο της Φλώρας, σκέφτηκα το 1929 των ΗΠΑ και τη Μεγάλη Ύφεση που ακολούθησε.
Στο νου μου στριφογύριζε η φωτογραφία της μάνας που αντάλλαξε τα λάστιχα του οχήματός της της με φαγητό, λίγα λεπτά προτού την φωτογραφίσει η Δωροθέα Λάνγκε. Τη βρήκα στο διαδίκτυο, με ένα μεταγενέστερο σχόλιο της φωτογράφου. Το παραθέτω:

"I saw and approached the hungry and desperate mother, as if drawn by a magnet. I do not remember how I explained my presence or my camera to her, but I do remember she asked me no questions. I made five exposures, working closer and closer from the same direction. I did not ask her name or her history. She told me her age, that she was thirty-two. She said that they had been living on frozen vegetables from the surrounding fields, and birds that the children killed. She had just sold the tires from her car to buy food. There she sat in that lean- to tent with her children huddled around her, and seemed to know that my pictures might help her, and so she helped me. There was a sort of equality about it. (From: Popular Photography, Feb. 1960)."



Δείτε και τον λιτό ιστοτόπο απ'όπου βρήκα το κείμενο της Λάνγκε: A Photo Essay of the Great Depression.


Πώς θα μπορούσα να εντάξω αυτές τις μαρτυρίες στο μάθημα; Τι θα ζητούσα από τα παιδιά να ερευνήσουν; Τι θα τους ζητούσα να σκεφτούν, να συζητήσουν μεταξύ τους και να γράψουν; Πώς θα τους οδηγούσα να παρατηρήσουν και να κατανοήσουν το σχόλιο της Λάνγκε (λεκτικό και μη); Πώς θα συμπλήρωνα με άλλες μαρτυρίες από άλλες οπτικές γωνίες;

3 σχόλια:

Στέλλα είπε...

Συγκλονιστική η φωτογραφία και η ιστορία.
Να πω πάντως ότι εγώ δεν θα τολμούσα να εισάγω ως πηγή για τη μελέτη οικονομικής κρίσης μια τέτοια φωτογραφία (ειδικά αν πρόκειται για γυμνάσιο). Φοβάμαι να απαντήσω στην ερώτηση: 'Σε περίοδο οικονομικής κρίσης μπαίνουμε, κάτι τέτοιο μας περιμενει;' Φοβάμαι μήπως δημιουργηθεί φοβία στα παιδιά. αυτή είναι μια οπτική (η φοβισμένη). Γιατί δε μιλάμε επί χάρτου όταν μιλάμε για μαθήματα,ε; Τι γνώμη έχετε περί τούτου;

Flora είπε...

Στέλλα,
νομίζω ότι αυτή η φωτογραφία είναι πολύ κατάλληλη για να αφυπνίσει τα παιδιά μας από το ραχάτι του στυλ: "μασουλάω σάντουιτς και σερφάρω στα κανάλια"... Δεν νομίζω ότι θα δημιουργηθεί καμία φοβία στα παιδιά. Να τα ταρακουνήσει, μπορεί. Μα το θέλουμε!

Επίσης... στο ίδιο το βιβλίο της Γ΄ Γυμνασίου έχει τη φωτογραφία με τα πτώματα των αυτοκτονημένων λόγω κραχ που τα έχουν τυλιγμένα με σεντόνια ...
Πέρυσι με αυτήν και μόνο τη φωτογραφία την ώρα του μαθήματος έγινε πολλή συζήτηση...
Βρίσκω, λοιπόν, την ιδέα για έναρξη του μαθήματος με το κείμενο της φωτογράφου πάρα μα πάρα πολύ καλή! Τα παιδιά μας σε αυτόν τον κόσμο θα ζήσουν. Οφείλουμε να τους δίνουμε εφόδια να αντιμετωπίζουν τα πραγματικά προβλήματα.

Ρίχνω βιαστικά δυο ιδέες για γραπτές εργασίες στο θέμα:

α) Αυτοί εκεί στην Αμερική τρεφόντουσαν με λαχανικά και πουλιά... Με ποιους τρόπους θα μπορούσε να τραφεί μία οικογένεια σήμερα εδώ στην Αθήνα, αν δεν είχε καθόλου χρήματα; ΄

και

β) Είσαι υπουργός οικονομικών της Ελλάδας και βλέπεις ότι σε λίγα χρόνια αναμένεται κατάρρευση της οικονομίας. Τι μέτρα θα έπαιρνες, ώστε να προστατευτούν οι πολίτες της χώρας σου;

Λοιπόν, Δημήτρη,
θα κάτσω να σκεφτώ κι ό,τι ιδέες κατεβάσω, θα τις κάνω ανάρτηση καλύτερα, γιατί ο χώρος του σχολίου είναι πολύ περιορισμένος.

Το θέμα που επέλεξες είναι πολύ σημαντικό και νομίζω ότι θα ενδιαφέρει και τους μαθητές!
Πιστεύω ακράδαντα, άλλωστε, ότι ο ρόλος του ιστορικού είναι να συνδέει το παρελθόν με το παρόν!

Το σκοτάδι δεν θα σκεπάσει το φως είπε...

Επιχειρώντας να βρω περισσότερα απ'όπου οι μαθητές θα μπορούσαν να μάθουν για τη μεγάλη ύφεση, βρήκα και αυτό: http://www.loc.gov/rr/print/list/128_migm.html

δκ